torstai 27. lokakuuta 2011

Miksi yksilölliset talopaketit ovat toistensa klooneja

Talopakettien valmistajat eivät ole oivaltaneet erilaistamisen voimaa. Siksi kaikki valmistalot näyttävät samanlaisilta, vaikka valmistajat mainostavat niitä yksilöllisyydellä ja räätälointimahdollisuudella. Siksi talotehtaat kilpailevat ankarasti keskenään.
 

Edellisessä jutussani kerroin Jack Troutin erilaistamiseen perustuvasta strategiasta. Kun yrityksesi tekee selvän eron oman tuotteensa ja kilpailevien tuotteiden välillä, muuttuu kilpailu merkityksettömäksi.

Tämä perusoivallus on jäänyt useimmilta talotehtailta huomaamatta. Lähes kaikki talotehtaat pyrkivät miellyttämään kaikkia suomalaisia, minkä vuoksi edes asukkaan toiveiden mukaiseksi räätälöityinä valmistalot eivät jää katsojan mieliin.

Efektin voi havaita hyvin useimmilla kymmenen vuoden sisällä rakennetuilla omakotitaloalueilla. Alueet ovat täynnä toisiaan muistuttavia pakettitaloja, eikä yksikään taloista jää mieleen.

Silloin talonrakentajalla ei ole erityistä syytä valita jonkun tietyn tehtaan taloa -- ja edullinen hinta muodostuu helposti valintaperusteeksi.

Harva tehdas uskaltaa erilaistaa tuotteensa

Vain harvat talovalmistajat uskaltavat erilaistaa tuotteensa, ja tavoitella tiettyä asiakaskuntaa.

Honkatalot poikkeaa tässä suhteessa kilpailijoistaan edukseen, sillä Honkatalojen talopaketit ovat selvästi tunnistettavia taloja. Ne näyttävät aidosti eroavan kilpailijoiden valmistaloilta, eivätkä todennäköisesti kilpaile lainkaan samoista ostajista.

Sen vuoksi ne eivät myöskään valloita kärkeä Suomen suosituimpien talopakettien listalla.

Mutta sillä ei ole mitään merkitystä -- on nimittäin parempi luoda uusi markkina kuin kilpailla toisistaan erottumattomien tuotteiden kanssa samalla markkinalla.

Uskallatko sinä erilaistaa tuotteesi?

Yrittäjän tai yritysjohdon tulisi aina miettiä keinoja erilaistaa yritys ja sen tarjooma.

Tämä pätee yhtä hyvin pitseriaan kuin viestintätoimistoon, talotehtaaseen kuin leipomoon.

Kaikkien niiden on erottauduttava kilpailijoistaan, jotta yritys ja sen tuotteet voisivat vallata pysyvän sijan asiakkaiden mielissä.

Oletko sinä kyennyt erilaistamaan yrityksesi? Eroavatko ne kilpailijoiden tuotteista, vai onko hinta ainoa kilpailuvalttisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti