tiistai 25. lokakuuta 2011

Erilaistu tai bisneksesi jää jalkoihin

"'Erilaistu tai kuole" on Jack Troutin mainio markkinoinnin moderni klassikko. Nykyään yritysten on entistä vaikeampi erottua muista ja jäädä asiakkaiden mieliin -- sen vuoksi erilaistuminen on bisnekselle elinehto.
 
Erilaistamisen tärkeys tuntuu monilta unohtuvan. Helsinki on täynnä ravintoloita, jotka eivät eroa toisistaan lainkaan.

Valmiita mausteseoksia hyödyntävät intialaisravintolat eivät eroa toisistaan lainkaan -- samat ruokalajit ja maut toistuvat jokaisessa nepalilaisravintolassa.

Pizzerioista tai kiinalaista ruokaa tarjoavista ravintoloista tuskin tarvitsee tässä yhteydessä edes mainita.

Vain erottautumalla jäät mieliin

Kuitenkin yrityksellesi on elinehto erottautua kilpailijoista. Vain siten asiakas saa jonkun syyn ostaa juuri sinulta. Jos tarjoat samaa tusinakebapia, ei kenelläkään ole syytä tulla toistamiseen asioimaan ruokapaikassasi.

Sama pätee alasta riippumatta, myitä sitten tavaroita tai palveluita.

Sinun ei suinkaan tarvitse miellyttää kaikkia ihmisiä. Ainoastaan sillä on väliä, että miellytät riittävän monia ihmisiä, jotka ostavat juuri sinun yritykseltäsi.

Jack Trout tarjoaa kirjassaan neljä askelta, joiden avulla myös sinun yrityksesi voi erottautua muista.
  1. Ymmärrä kilpailutilanne -- kartoita kilpailijat ja vertaa heidän tuotteitaan sinun tuotteisiisi.
  2. Määritä erilaisuutesi -- kehitä erilaistava ideasi, joka erottaa sinut kilpailijoistasi.
  3. Tee ideastasi uskottava -- usko omaan ideaasi ja saa muutkin uskomaan siihen.
  4. Kerro maailmalle erilaisuudestasi -- sinun on kerrottava erosta ja perusteltava asiakkaille, miksi heidän kannattaa valita sinut.

Ero teke kilpailun merkityksettömäksi

Jokaisella yrityksellä on runsaasti kilpailijoita. Jos onnistut kuitenkin keksimään selvän eron itsesi ja kilpailijoidesi välillä, kilpailu muuttua merkityksettömäksi.

Jos intialainen ravintola tarjoaisi pelkästään Keralan keittiötä, olisi ravintola varmasti ainoa laatuaan Suomessa.

Kiinalainen ravintola, jonka kaikki ruuat olisivat Sichuanin ruokalajeja, ei kilpailisi peruskiinalaisten ravintoloiden kanssa.

Entäpä sitten pelkästään Apulian ruokia tarjoileva italialaisravintola? Voisitko verrata sitä perusitalialaiseen ravintolaan?

Silloin muut eivät enää kilpaile kanssasi - olet yksin omalla markkinallasi. Silloin voit myydä tuotteesi tai palvelusi aikaisempaa kalliimmalla ja yrityksesi kannattavuus paranee.

Siksi erilaistaminen kannattaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti