maanantai 20. helmikuuta 2012

Miksi valitsisin ketjuhotellin?

Kauppa-, hotelli- ja ravintolaketjut pyrkivät luomaan tasalaatuista, standardisoitua palvelua asiakkailleen eri toimipisteissä. Silloin tuotetta tai palvelua on vaikea erilaistaa, eikä asiakkaalla ole syytä valita yritystä.

Hotelliketjut luottavat siihen, että ketjun vahva brändi riittää tuomaan asiakkaita hotelliin. Näin varmasti tapahtuukin, silloin kun brändi on tunnettu.

Esimerkiksi kansainvälisen hotelliketjun hotelli on tuttu ja turvallinen valinta silloin, kun matkustaa entuudestaan vieraaseen kaupunkiin. Silloin on helppo luottaa saavansa vaikkapa Holiday Innistä tai Hiltonista totutun tasoista palvelua tuttuun hintatasoon.

Mutta entäpä sitten paikalliset hotelliketjut? Kykeneekö paikallinen hotelliketju kilpailemaan kansainvälisistä asiakkaista pelkästään ketjuidentiteetin ja ketjutason erilaistamisen perusteella?

Epäilen sitä suuresti. Kun vaikkapa englantilainen tai japanilainen hotellihuonetta Helsingistä etsivä turisti saapuu Cumulus-hotelliketjuun kuuluvan hotellin verkkosivuille, ei hän tiedä Cumuluksen brändistä tai brändimielikuvasta entuudestaan mitään.

Silloin turistin on vaikea löytää ketjuhotellin esittelystä mitään tarttumapintaa. Jäljelle jää oikeastaan vain kaksi asiaa: hotellin sijainti ja hinta. Kun hinta on vakioitu ketjun sisällä, jää ainoaksi valintakriteeriksi hotellin sijainti: silloin vaikkapa Cumulus Kaisaniemi on niiden valinta, jotka etsivät hotellia Helsingin keskustassa.

Muuten ketjuhotelli antaa itsestään hajuttoman ja mauttoman vaikutelman -- sen esittelystä ei jää lukijalle mieleen sijaintia lukuunottamatta mitään perustelua valita juuri tämä hotelli kaupunkiloman tai työmatkan yösijaksi.

Tämä johtuu osaksi siitä, että hotellit eivät uskalla keskittyä mihinkään tiettyyn asiakasryhmään. Verkkosisältöjen kirjoittaja ei tiedä, kenelle hotellihuoneita halutaan myydä. Silloin jokaiselle yritetään tarjota jotakin, eikä kenelläkään ole erityistä perustetta valita juuri tämä yritys.

Kuitenkin yrityksen kannattaisi keskittyä parhaiden asiakkaiden löytämiseen ja palvelemiseen. Silloin asiakkaat tuottavat yritykselle mahdollisimman hyvin.

Tämä onnistuu, kun ketjuyritys tunnistaa parhaat asiakkaansa ja ottaa heidät sisältömarkkinoinnin päähenkilöksi. Jos ketjuhotellin huoneita halutaan myydä kansainvälisille liikematkalaisille, on verkkosisältöjen huomioitava nämä tarpeet. Jos hotellia markkinoidaan lomamatkalaisille, on sisällöt kohdistettava näille.

Kaikkia ei voi miellyttää. Siksi tarvitaan selkeää identiteettiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti